Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Potrivit unui amplu proiect de modificare a Codului de procedura fiscala trimis spre promulgare la Presedintele Romaniei (inca din 02.12.2020) se propun urmatoarele modificari:
- Se modifica definitia data organului fiscal central prin includerea in aceasta categorie si a MFP si institutiilor subordonate acestuia. Anterior organ fiscal central era considerat doar ANAF si unitatile subordonate acesteia.
2.Se elimina obligatia de publicare pe site-ul propriu a analizei de risc care se efectuează periodic, caz în care organul fiscal stabilește și clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabilului.
Analiza de risc se efectuează periodic, caz în care organul fiscal stabilește și clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabilului. pe care o publică pe site-ul propriu. (art. 7 alin. (10), Codul de procedura fiscala).
3.In ce priveste secretul fiscal, in prezent, organul fiscal poate transmite informatiile pe care le detine oricărui solicitant, cu acordul scris al contribuabilului/ plătitorului despre care au fost solicitate informaţii. Prin acord scris se înţelege ca acordul să fie emis fie pe suport hârtie, fie în formă electronică, exprimat în condiţiile legii.
Prin proiect se propune ca informatiile sa poata fi transmise oricărui solicitant, doar cu consimţământul expres şi neechivoc al contribuabilului/plătitorului despre care au fost solicitate informaţii iar responsabilitatea privind modalitatea de utilizare a informațiilor astfel obținute revine solicitantului.
Tot legat de acest lucru, se introduce prevederea ca solicitantul care prin natura activităţii solicită frecvent informaţii de natura secretului fiscal despre clienţii/ partenerii săi poate încheia un protocol privind schimbul de informaţii cu organul fiscal deţinător al informaţiei ce se transmite, utilizând sistemul informatic PatrimVen .
4.Se actualizeaza in CPF ca prelucrarea datelor cu caracter personal de către organele fiscale centrale şi locale se realizează cu respectarea prevederilor
Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) cu modificările ulterioare în scopul exercitării atribuţiilor de administrare a creanţelor fiscale.
In formularea actuala este prevazut ca aceasta se realizeaza in baza Legii nr. 677/2001.
5.In ce priveste impunternicitii in relatia cu ANAF se propune ca in cazul reprezentării contribuabilului/plătitorul în relația cu organul fiscal prin avocat, consultant fiscal sau expert contabil, forma și conținutul împuternicirii sunt cele prevăzute de dispozițiile legale privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat, consultant fiscal sau expert contabil, după caz.
In prezent, aceasta prevedere face referire doar la avocati.
6. Tot referitor la imputerniciti, in prezent, contribuabilii fără domiciliu fiscal în România, care au obligația de a depune declarații la organul fiscal, trebuie să desemneze un împuternicit, cu domiciliul fiscal în România, care să îndeplinească, în numele și din patrimoniul contribuabilului/plătitorului, obligațiile acestuia din urmă față de organul fiscal, exceptie facand contribuabilii care au rezidenta intr-un stat membru UE sau intr-un stat care este parte a unui instrument juridic internațional semnat de România și care cuprinde prevederi privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal și recuperarea creanțelor fiscale. Prin proiect se propune includerea la exceptii si a contribuabilului/ plătitorului care comunică cu organele fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
7.In ce priveste preluarea obligatiei fiscale, se introduce prevederea ca persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent într-una din formele prevăzute de OUG nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către PFA, II şi IF, răspund pentru obligaţiile fiscale datorate ca urmare a exercitării profesiei sau activităţii cu bunurile din patrimoniul de afectaţiune. Dacă acestea nu sunt suficiente pentru recuperarea creanţelor fiscale, pot fi urmărite şi celelalte bunuri ale debitorului. Dispoziţiile art. 31, 32 şi ale art. 2324 alin. (3) din Legea
nr. 287/2009 -Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, sunt
aplicabile. In prezent, textul legii face referire doar la persoanele care exercita profesii libere.
Se mai introduce in CPF prevederea noua ca preluarea obligaţiei fiscale potrivit prezentului articol se realizează prin comunicarea unei decizii către persoanele care devin debitori.
8.O modificare foarte importanta este cea introduce 4 situatii noi care pot atrage nulitatea actului administrativ fiscal:
1.organul fiscal nu prezintă argumentele pentru care nu ia în considerare opinia prealabilă emisă în scris sau soluţia adoptată de organul fiscal sau de instanţa de judecată potrivit art. 6 alin. (1), în cazul în care contribuabilul/plătitorul a prezentat organului fiscal anterior emiterii actului administrativ fiscal respectiva opinie/ soluţie;
2.organul fiscal nu respectă considerentele deciziei de soluţionare a contestaţiei în cazul emiterii noului act administrativ fiscal potrivit art. 279 alin. (3);
3.emiterea raportului de inspecţie fiscală şi a deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impunere de către organul de inspecţie fiscală după încetarea inspecţiei fiscale potrivit art. 126 alin. (2), respectiv emiterea raportului de verificare şi a deciziei de impunere de către organul fiscal după încetarea verificării situaţiei fiscale personale potrivit art. 140 alin. (6) coroborat cu art. 147 şi art. 126 alin. (2), fără ca acestea să fie reluate, potrivit legii;
4.organul fiscal emite raport de inspecţie fiscală/de verificare a situaţiei fiscale personale şi decizie de impunere/decizie de modificare a bazelor de impozitare/decizie de nemodificare a bazelor de impozitare/decizie pentru regularizarea situaţiei ori decizie de încetare a procedurii de verificare a situaţiei fiscale personale, în situaţia în care se fac constatări în legătură cu săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare/valorii în vamă care fac obiectul inspecţiei fiscale/ controlului vamal, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 132.
9.In privinta constatarii la fata locului, se introduc doua prevederi noi care arata ca competenta efectuarii constatarii se poate delega altui organ fiscal central din
cadrul A.N.A.F., în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui A.N.A.F. si ca in cazul delegării, organul fiscal central căruia i s-a delegat competenţa înştiinţează în scris contribuabilul/plătitorul despre delegarea de competenţă.
10.Se precizeaza ca schimbul de informatii in cadrul colaborarii interstatale dintre autoritățile publice se realizeaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679.
11.Se introduce o prevedere referitoare la prelungirea unor termene si anume ca ori de câte ori legislaţia fiscală prevede un termen în care contribuabilii/plătitorii trebuie să îşi îndeplinească obligaţiile prevăzute de legea fiscală, în legătură cu creanţele administrate de organul fiscal central, acesta poate fi prelungit/ modificat, pentru motive justificate ce ţin de activitatea de administrare a creanţelor fiscale, prin ordin al ministrului finanţelor publice.
12. In prezent codul de identificare fiscala pentru persoanele fizice care nu dețin cod numeric personal este numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal.
Se propune completarea acestei prevederi astfel :in cazul obţinerii ulterioare a codului numeric personal, numărul de identificare fiscală atribuit anterior se înlocuieşte de către organul fiscal, cu preluarea informaţiilor fiscale înregistrate în perioada deţinerii numărului de identificare fiscală pe codul numeric personal. Actele administrative fiscale, actele de executare sau alte acte emise de organele fiscale şi comunicate anterior înlocuirii numărului de identificare fiscală rămân valabile.
13. Codul de identificare fiscală va putea fi utilizat de contribuabili şi pentru îndeplinirea obligaţiilor fiscale aferente perioadelor anterioare datei de înregistrare fiscală.
14.Se modifica prevederile speciale privind înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente – la deschiderea unui cont bancar, inchirierea unei casete de valori.
15.Se aduc clarificari definitiei sediului secundar, in sensul ca se exclude din definitie in mod specific desfasurarea activităţilor salariaţilor la domiciliul acestora, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 -Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi a Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă şi a locaţiilor beneficiarilor unde contribuabilul/plătitorul desfăşoară alte activităţi decât cele menţionate la art. 85 alin. (4), activităţi autorizate conform
Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare.
Cu alte cuvinte, daca angajatii lucreaza la domiciliu, firma nu are obligatia infiintarii unui sediu secundar in respectiva locatie.
16.Sunt asimilate deciziilor de impunere si deciziile de încetare a procedurii de verificare a situaţiei fiscale personale.
17. Termenul de prescriptie se supenda intr-o situatia noua: pe perioada cuprinsă între data comunicării către organele de urmărire penală a procesului-verbal de sesizare a organelor de urmărire penală sau a procesului-verbal întocmit ca urmare a solicitării organelor de urmărire penală adresată organelor fiscale de a efectua constatări cu privire la faptele care constituie încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează şi data rămânerii definitive a soluţiei de rezolvare a cauzei penale.
18. Asa cum se stie, durata efectuării inspecției fiscale nu poate fi mai mare de:
- 180 de zile pentru contribuabilii mari, precum și pentru contribuabilii/plătitorii care au sedii secundare, indiferent de mărime;
- 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;
- 45 de zile pentru ceilalți contribuabili.
In cazul în care inspecția fiscală nu se finalizează într-o perioadă reprezentând dublul acestei perioade inspecția fiscală încetează, fără a se emite raport de inspecție fiscală și decizie de impunere sau decizie de nemodificare a bazei de impunere.
Prin proiectul de ordin, se mentioneaza ca in aceasta perioada in care trebuie sa se finalizeze inspectia, NU se includ perioadele de suspendare legală a inspecţiei fiscale.
19. Se introduc prevederi suplimentare in cazul in care in cursul inspectiei intervine decesul persoanei fizice sau incetarea activitatii persoanei juridice, astfel:
În cazul în care inspecţia fiscală a început şi intervine încetarea persoanei juridice sau decesul persoanei fizice ca subiecte de drept fiscal, inspecţia fiscală continuă cu succesorii persoanei respective, dacă aceştia există. În acest caz, creanţa fiscală se stabileşte pe numele succesorilor. În cazul în care nu există succesori inspecţia fiscală încetează.
20.Se introduce o noua situatie in care se va putea suspenda inspectia fiscala: în situaţia în care organul de inspecţie fiscală este sesizat sau i se aduce la cunoştinţă, în timpul inspecţiei fiscale că împotriva contribuabilului/plătitorului se află în desfăşurare o procedură judiciară în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspecţiei fiscale sau în situaţia în care documentele financiar-contabile ale contribuabilului au fost ridicate de organul de urmărire penală, fără a putea fi puse la dispoziţia organului de inspecţie fiscală.
21. Se introduce prevederea ca, contribuabilul/plătitorul are dreptul de a fi informat cu privire la orice alt mijloc de probă obţinut de organul fiscal, ca urmare a acţiunilor ce au constituit cauze de suspendare a inspectiei fiscale, şi care are legătură cu situaţia fiscală a contribuabilului/plătitorului, cu excepţia cazului în care obiective de interes general justifică restrângerea accesului la respectivele probe, caz în care contribuabilul este informat în mod corespunzător despre obiectivele a căror protejare împiedică accesul acestuia la probe.
22.Se introduce prevederea ca, contribuabilul/plătitorul poate constesta decizia de suspendare, potrivit titlului VIII.
23.Se introduc doua conditii care trebuie indeplinite cumulat pentru ca organul de inspectie fiscala sa poate face o reverificare.Acestea sunt:
a) după încheierea inspecţiei fiscale apar date suplimentare care erau necunoscute organului de inspecţie fiscală sau, după caz, contribuabilului, la data efectuării inspecţiei fiscale;
b) datele suplimentare influenţează rezultatele inspecţiei fiscale încheiate.
Prin date suplimentare se înţelege orice fapt sau mijloc de probă de care se ia cunoştinţă ulterior inspecţiei, de natură să modifice rezultatele inspecţiei anterioare.
Se introduce prevederea ca, contribuabilul poate solicita reverificarea în situaţiile în care nu poate corecta declaraţia de impunere potrivit art. 105 alin. (6).
24. Se stabileste un termen pentru stabilirea discutiei finale, dupa comunicarea raportului de inspectie fiscala.
Aceasta nu poate fi nu mai devreme de 3 zile lucrătoare de la data comunicării proiectului de raport de inspecţie fiscală, respectiv 5 zile lucrătoare în cazul marilor contribuabili.
Perioada necesară pentru îndeplinirea audierii în condiţiile prevăzute la
art. 9 alin. (3) lit. b) nu se include în calculul duratei inspecţiei fiscale.
25.Se introduce o prevedere separata pentru rezultatele controlului antifrauda. Astfel, la finalizarea controlului operativ şi inopinat se încheie proces-verbal de control/act de control, în condiţiile legii. Un exemplar al procesului-verbal de control/actului de control se comunică contribuabilului/plătitorului.
Procesul-verbal/actul de control constituie mijloc de probă în sensul prevederilor art. 55, inclusiv în situaţia în care în conţinutul său sunt prezentate consecinţele fiscale ale neregulilor constatate.
Contribuabilul/plătitorul îşi poate exprima punctul de vedere faţă de constatările menţionate în procesul-verbal/actul de control în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicare.
26. In ce priveste locul in care se realizeaza verificarea situatiei fiscale personale, – exista unele reformulari, astfel, in varianta din proiect, verificarea situației fiscale personale se desfășoară la sediul organului fiscal central sau, la cererea persoanei fizice supuse verificării, la domiciliul său ori la domiciliul/sediul persoanei care îi acordă asistență de specialitate sau juridică potrivit art. 124 alin. (3).
Prin solicitarea scrisă a persoanei fizice pentru desfăşurarea verificării la domiciliul său sau la domiciliul/sediul persoanei care îi acordă asistenţă, se vor prezenta motivele argumentate şi justificate cu documente/alte mijloace de probă pentru care se solicită schimbarea locului de desfășurare a verificării situaţiei fiscale personale.
In prezent, verificarea se poate face la domiciliul persoanei fizice doar daca persoana verificata este in imposibilitatea fizica de a se deplasa, si la sediul/domiciliul persoanei care ii acorda asistenta, doar daca domiciliul acestei persoane reprezintă şi sediul său profesional.
27. Se reduce durata maxima a verificarii situatiei fiscale personale de la 365 de zile la 270 de zile.
28.Proprietarii bunurilor care înstrăinează mijloace de transport nu vor mai trebui să prezinte certificatul de atestare fiscală în cazul în care pentru înstrăinare utilizează formularul de contract de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport aprobat prin ordin al ministrului potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
29.Se inlocuieste formularea prin care orice persoană fizică sau juridică poate solicita organelor fiscale certificatul de atestare fiscală sau documente care să ateste situaţia fiscală a unui contribuabil numai cu consimţământul expres şi neechivoc al contribuabilului în cauză. Anterior, era necesar acordul scris, formulare care s-a transformat in consimtamant expres si neechivoc.
30.In prezent, se compensează suma negativă a taxei pe valoarea adăugată din decontul de taxă cu opțiune de rambursare depus de reprezentantul unui grup fiscal constituit potrivit Codului fiscal cu obligațiile fiscale ale membrilor grupului fiscal, în următoarea ordine:
a) obligațiile fiscale ale reprezentantului grupului fiscal;
b) obligațiile fiscale ale celorlalți membri ai grupului fiscal, la alegerea organului fiscal central.
Aceasta ordine se va aplica si pentru grupul fiscal constituit pentru impozit pe profit, dacă urmare a depunerii declaraţiei anuale consolidate privind impozitul pe profit, rezultă o sumă de restituit.
31.Se introduce in CPF o prevedere speciala privind restituirea impozitului pe dividende. În cazul în care din regularizarea anuală a dividendelor plătite ca urmare a distribuirii parțiale în cursul anului rezultă sume de restituit de la buget, plătitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaraţie de regularizare/cerere de restituire după restituirea de către asociaţi sau acţionari a dividendelor şi până la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere restituirea. Pentru diferenţele de restituit sunt aplicabile prevederile art. 167 sau 168, după caz. Procedura de aplicare a prezentului articol urmeaza a se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice .
32.Nu se datorează obligaţii fiscale accesorii pentru suma plătită în contul obligaţiei fiscale principale dacă, anterior stabilirii obligaţiilor fiscale, debitorul a efectuat o plată, iar suma plătită nu a stins alte obligaţii, stabilite prin:
a) declaraţii de impunere depuse ulterior efectuării plăţii;
b) declaraţii de impunere rectificative sau decizii de impunere, inclusiv cele emise ca urmare a refacerii inspecţiei fiscale în condiţiile art. 129. În aceste cazuri, se datorează obligaţii fiscale accesorii de la data scadenţei obligaţiei fiscale principale până la data plăţii, inclusiv. .
33.Penalitatea de nedeclarare se reduce cu 75%, in baza art. 181 alin. (2) din initativa fiscului si nu la cerera contribuabilului cum este in prezent. Fiscul va comunică decizia referitoare la obligaţiile fiscale accesorii reprezentând penalităţi de nedeclarare prin evidenţierea reducerii de 75% aplicată.
34.In ce priveste dobânzile în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, se introduce un termen de prescriere pentru dreptul contribuabilului/ plătitorului de a solicita dobânda, de 5 ani.
35.Pentru asocierile fara personalitate juridica se introduce un plafon de 2000 lei pentru care nu se acordă esalonare la plata. Anterior plafon exista numai pentru persoane fizice (500 lei) si juridice (5.000 lei). De asemenea, aceste entitati nici nu au obligatia constituirii de garantii pana la plafonul de 10.000 lei, pentru obligaţiile fiscale eşalonate la plată, precum şi pentru cele care fac obiectul amânării la plată.
36.Se aduc mai multe modificari in ce priveste esalonarile la plata, constituirea garantiilor, pastrarea esalonarii la plata.
37.In ce priveste tipurile de garantii posibile pentru ridicarea executarii silite (art. 211 CPF) , se modifica prevederile referitoare la scrisoarea de garantie, in sensul ca aceasta trebuie emisa de o instituţie de credit sau sa fie poliţă de asigurare de garanţie emisă de o societate de asigurare.Se elimina posibilitatea ca aceasta sa fie emisa de o instituţie financiară nebancară înscrisă în registrele Băncii Naţionale a României pentru emiterea de garanţii.
38.Se introduce prevederea ca refuzul nejustificat de a soluționa cererea de ridicare a masurilor asiguratorii formulată de către cel interesat sau nesoluționarea în termen pot fi atacate la instanța de contencios administrativ competentă potrivit art. 213 alin. (13), fără a fi necesară parcurgerea procedurii
prealabile. Cererea se judecă de urgență și cu precădere. Procedura prevăzută de art. 200 din Codul de procedură civilă nu este aplicabilă iar întâmpinarea nu este obligatorie. Hotărârea prin care se dispune ridicarea măsurilor asigurătorii este executorie de drept. Ea poate fi atacată cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Recursul nu este suspensiv de executare.
39.In ce priveste prescriptia dreptului de a cere restituirea (art. 219 CPF), sumele plătite de contribuabil/plătitor fără a fi datorate pentru care termenul de prescripţie s-a împlinit, se scad din evidenţa organului fiscal după expirarea acestui termen, cu excepţia cazului în care a operat compensarea potrivit prevederilor art. 167.
40.Se modifica prevederile in ce priveste inlocuirea bunurilor sechestrate (art. 241). In prezent, la solicitarea debitorului, organul fiscal poate înlocui sechestrul asupra unui bun cu sechestrul asupra altui bun și numai dacă bunul oferit în vederea sechestrării este liber de orice sarcini.
Noile prevederi arata ca la solicitarea debitorului, organul fiscal poate înlocui sechestrul asupra unui bun:
a) cu sechestrul asupra altui bun şi numai dacă bunul oferit în vederea sechestrării este liber de orice sarcini, sub condiţia acoperirii limitei de 150% din valoarea creanţei rămase de recuperat pentru care s-a instituit sechestru;
b) cu scrisoare de garanţie/poliţă de asigurare de garanţie/consemnare de mijloace băneşti la o unitate a Trezoreriei Statului, pe o perioadă de maximum 6 luni, la nivelul obligaţiei fiscale rămasă de recuperat la data depunerii garanţiei, pentru care s-a început executarea silită a bunului ce se solicită a fi înlocuit. Organul de executare execută garanţia în ultima zi de valabilitate a acesteia.
După înlocuirea bunurilor , sechestrul aplicat asupra bunurilor ce s-au înlocuit se ridică.
41.Se prevede expres ca in cazul persoanelor fizice nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50 lei la 500 lei.
42.Contravenientul poate achita în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute în prezentul Cod, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal. (anterior termenul era 48 de ore de la incheierea procesului verbal).